Thursday 11 July 2013

Les négations (2)

Bonjour, ça va?

Do you remember and understand the grammar points I introduced yesterday? If not, I suggest you read Les négations (1) again before reading today's entry because I don't want to confuse you with today's grammar rule - how to use le passé composé in negative sentences.

First of all, you should know how to use le passé composé:

auxiliaire (être / avoir) + participe passé

So, where should we put them in a negative sentence?

Let's read the following example:

ex. Est-ce que vous avez dîné au restaurant hier soir?
Non, nous n'y avons pas dîné.

We can see that the order goes like this: 

ne (+ pronom) + auxiliaire + pas + participe passé

However, it does not apply to all other negative patterns... Luckily, three of them do go in this way:

ne (+ pronom) + auxiliaire + jamais + participe passé
ne (+ pronom) + auxiliaire + plus + participe passé
ne (+ pronom) + auxiliaire + rien + participe passé

ex. Vous êtes déjà allée au Mexique?
Non, je n'y suis jamais allée.

ex. Je n'ai plus voulu l'attendre. 

ex. Après mon divorce, je n'ai plus vu mon ex-femme. 

ex. Tu as mangé quelque chose?
Non, je n'ai rien mangé.

The remaining four go in this way:

ne (+ pronom) + auxiliaire + participe passé + personne
ne (+ pronom) + auxiliaire + participe passé + que
ne (+ pronom) + auxiliaire + participe passé + nulle part
ne (+ pronom) + auxiliaire + participe passé + aucun(e)

ex. Tu as vu quelqu'un hier soir?
Non, je n'ai vu personne.

ex. Tu as mangé tout le plat?
Non, je n'ai mangé que les légumes. (= Non, j'ai seulement mangé les légumes.)

ex. Tu es allée quelque part cet été?
Non, je ne suis allée nulle part cet été.

ex. Vous avez déjà lu des livres de Céline?
Non, je n'ai lu aucun livre. / Non, je n'en ai lu aucun.

Attention:
ex. Tu as lu les livres de Céline?
Oui, je les ai lus.
"Les" should be used, instead of "en", because the questions specifies THE BOOKS of Celine, not ANY BOOKS of Celines. Besides, "s" should be put after "lu" because the pronoun "les" goes before the verb and it is plural. 

Is today's entry difficult? Try to digest it and I will talk about double negatives tomorrow.

À bientôt!

No comments:

Post a Comment