Friday 12 July 2013

Les négations (3)

Bonjour à tous!

In the past two days, I introduced la négation normale, les négations spéciales and les négations au passé composé. If you want to review them, feel free to read Les négations (1) and Les négations (2) again. Today, our topic is les doubles négations

It is easy to form les doubles négations. We can simply add plus in a negative sentence:

ne (+pronom) + verbe + plus + jamais
ne (+pronom) + verbe + plus + personne
ne (+pronom) + verbe + plus + rien
ne (+pronom) + verbe + plus + que
ne (+pronom) + verbe + plus + nulle part
ne (+pronom) + verbe + plus + aucun(e)

ex. Je ne te parterai plus jamais. = I will never talk to you anymore. (I think le futur simple should be used in this pattern.)

ex. Il n'y a plus personne sur la lune. = There is no person on the moon anymore.

ex. Je n'ai plus rien. = I don't have anything anymore.

ex. Vous n'avez plus que cinq minutes. = You have only five minutes left. 

ex. Je ne vais plus nulle part. = I don't go anywhere anymore.

ex. Je n'ai plus aucune envie de te parler. = I don't have any desire to talk to you anymore.

Pay attention to the use of le passé composé:

ex. Je ne comprends plus rien. VS  Je n'ai plus rien fait.

Where should we put le participe passé? In the above example, it should be put after "rien". Can you still remember this order?

ne (+ pronom) + auxiliaire + rien + participe passé

Another example:

ex. Je n'ai vu plus personne.

This time "vu" is put before "plus personne" because:

ne (+ pronom) + auxiliaire + participe passé + personne

Actually, there are other ways to form les doubles négations, including ne ... jamais personne and ne ... personne nulle part, but I've only learnt this way so far. I will update you guys when I've learnt something new.

Merci et au revoir!

No comments:

Post a Comment